csorvastortenete
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Szólj hozzá
 
Egy kép - egy történet
 
Csorvási évfordulók 2011
 
Csorvási évfordulók 2012
 
Honlap
 
Ki tud róla?
 
Testvértelepülési kapcsolataink
 
kiadványok
 
Kapcsolat
 
Békés megye hadtörténete
 
Csorvási Oklevéltár
 
Csorvási Kastélyok-kúriák
 
HONSZ Csorvási Szervezete 1932
 
Csorvási Posta 1861.

Következő 10 cikkElőző 10 cikk

.

  2011.05.27. 23:39

Csorvási posta 1871

.

  2011.05.27. 23:33

 Csorvási posta 1867.

.

Kasuba István  2010.12.28. 23:21

 

Csorvási posta 150 éve.

Az 1700-as évek elején a török kiűzése után az alföld három megyéje Csongrád, Csanád Békés az elnéptelenedett vármegyék közé tartozott.Békés megyében 1732-ben 13 településen 5668 lakos élt. 1773 -ra a települések száma 19, a lakosságé pedig 2356-ra emelkedett. Mindezen fejlődés szükségessé tette a postautak által elkerült Békés és Csanád vármegyékben a postai ellátottság megszervezését. Ezt 1783-ban Csanád vármegye kezdeményezte, a Helytartótanácsnál, kérve a Szentes – Orosháza – Battonya útvonalon keresztül vezessen a postaút Aradra. II. József féle közigazgatás értelmében ezt a három vármegyét (Békés,Csanád, Csongrád) ebben az időszakban Szegvár székhellyel összevonták. Posta azonban csak Szegeden és Kiskunfélegyházán volt, ami teljesen kikerült a Dél –Alföld ezen részét, Szegvárt is. Mindezek Békés és Csanád vármegyéknek az első postautat jelente volna (Békés megye ebben az időszakban a Simándon működő posta állomást használta.) Miután a simándi postaállomást megszüntették, Békés megye inkább ezt szerette volna visszaállítani miután Gyulához közelebb volt mint Orosháza, ezért eleinte nem nagy lelkesedéssel támogatta az ötletet, hogy a megye első postaállomása Orosházán legyen. 1887. július 24-én azonban a Helytartótanács 27103-as rendelete közölt a megyével.„Őfelsége legkegyesebben megparancsolni méltóztatott, hogy miután Szentesnél az év minden szakában a legjobb átkelőhely van, a Tiszán keresztül posta-cursust létesítsenek az említett Szentesen át, ahol az út Arad és Nagyvárad felé ágazna el, és a következő állomások állítattassanak fel, még pedig:Aradról Battonyára 1, Komlossra 1, Orosházára 1, Szentesre 2, Csongrádra 1, Alpárra  1, Nagy-Körösre 2, Czeglédre 1 Erkényre 1, Ocsára 1, Pester 2 állomással.A nagyváradi szakasznak azonban egy  része Orosházáról 2 állomással, Csabára egy állomással Gyulára eggyel, Sárkádra, és szintén eggyel Remetére létesítessék…” Ez a rendelet tartalmazta az ispánságok kötelezettségét az utak megjavítására, rendelkezett a kinevezendő postamesterek szállásáról. Mindezen rendeletek legfontosabb tartalmi része a posta állomások felállításán túl a postautak létrehozása, amely az összeköttetést jelentette a világgal. Az utak minősége végett 1858 közepéig Békés vármegyében postakocsi járat nem volt. Helyettük lovasposták voltak, amelyek csak 5 font, 2,8 kg súlyig terjedő küldeményeket szállítottak. 1851-től megindult az Arad – Temesvár postakocsi járat, így a megye Arad érintésével tudta megoldani a postakocsin továbbítandó küldemények feladását. A megye vezetése 1857-be javaslatot adott be, amelyben kérték, hogy Szeged és Nagyvárad között Orosháza – Csaba – Gyula érintésével postakocsi járat induljon. Azonban a tűrhetetlenül rossz utak véget nem akartak csak a Szeged – Gyula járat beindításához hozzájárulni. Később azonban jelentést kértek az utak állapotáról Szeged és Nagyvárad között (malleposten) postakocsi járat, Szeged és Tótkomlós között pedig (Cariolposten) postakordé járat indítása érdekében. A nagyváradi postaigazgatóság 1857. december 9-ei átirata alapján a kereskedelmi miniszter utasítására ellenőrző vizsgálatot folytattak a Szeged és Gyula között létesítendő postajárat ügyében. Két változatot vetettek fel a postakocsi járat útvonalát illetően.
1, Szeged - Hódmezővásárhely – Orosháza - Csaba – Gyula.
2, Szeged – Makó – Tótkomlós - Apáca – Csaba – Gyula útvonal
A postaigazgatóság helyszíni vizsgálatot folytatott, amely alapján alkotott vélemény szerint az első változat mellett döntöttek. Viszont megállapították, hogy az Orosháza – Csaba útvonal túl hosszú, közbeeső állomást kell felállítani. Erre Csorvás és Csanádapáca jöhetett szóba. Mindezekért kettős feladatot bíztak a megyére. Jelenteni kellett, hogy Csorvás politikai szempontból megfelelő hely e egy postahivatal, és ló váltó állomás közbeiktatására. Kérték az Orosházához, valamint Csabához való távolságok megállapítását. Ugyanezeket az adatokat Apáca viszonylatában is közölni kellett. A megyében felvetődött Orosháza – Kígyós –Csaba verzió is, azonban ez a távolság 6 mérföld, 7/8 ad mérfölddel hosszabb az út. Orosháza – Csorvás közötti távolság 2 mérföld, Csorvás – Csaba 3, 1/8 ad mérföld összesen: 5 1/8-ad mérföld.Orosháza – Apáca 1 6/8-ad mérföld, Apáca – Csaba 4 mérföld összesen: 5 6/8 ad mérföld. Mindezekért úgy döntöttek a postaút Csorváson keresztül vezessen. Mindezen döntéseknek napjainkig tartó következményei vannak, hiszen a Nagyvárad - Fiume vasútvonal is ezen a számításon alapulva szintén Csorváson keresztül épült meg. A postajárat      közel egy év előkészítő munka után 1858. augusztus 1-én megindult. Csorváson ekkor még postahivatal nem működött, volt viszont egy lóváltó állomás. Vélhetően a Csorvásra címzett leveleket itt adták le és vitték az orosházi postára a Csorvásról továbbítandó leveleket. 1861 Csorvás önálló postahivatalt kapott, a vármegye 16. postahivatala nyílt meg, miután ebben az évben levált az orosházi postáról. A postahivatalok élén ebben az időszakban osztrák származású hivatalnokok álltak. Az első postamester nevével – miután katolikus vallású volt – a csorvási katolikus egyházkönyvben a História Domusban találkozhatunk Grimm névvel jegyezték be, mint aki 20. Ft-ot adományozott a katolikus iskola építésére.  Az új postamestert gyorsan elfogdta a település lakossága, mert Grimm Károlyt az 1865-66-os időszakra, a település esküttjénak választotta. Ő az első nem gyulai származású, aki vezető tisztséget kapott a településen. Őt Scholcz Ferenc expeditor követte, aki 1874-ig volt Csorvás postamestere. A következő postamester Lukács Márton (1813-1880) volt. Halála után felesége Paraszka Anna, (az önállóságát 1856-ban visszanyert Csorvás első megválasztott bírájának a lánya) követte.Ő egyébként Kacsóh Pongrácz nagyanyja, ezért terjedt el az a vélemény, hogy a János Vitéz daljáték egy részét a csorvási posta épületében írta. Bizonyára többször megfordult Csorváson édesanyjával (Kacsóh Lajosné), aki Bartók Bélánéval együtt fellépett a Csorvási Olvasó Egylet jótékonysági estélyén is. Lukács Mártonnét Würth Zsigmond, (Reck József csorvási földbirtokos, 48-as honvédtiszt veje) követte. Würth Zsigmond után Nuricsán Róza, vezett a hivatalt, aki szamosújvári örmény családból származott. 1912. környékén vette át a hivatalt. Az egész család Csorvásra költözött, így bátyja Nuricsán József tanár kémikus itt halt meg, sírja a református temetőben ma is látható. 1926-ban már húga Nuricsán Erzsébet a postamester. A Nuricsánokat 1942 és 1944 között Szeberényi károly követte, aki a front elől távozott, helyére Révész István került. A politika azonban közbeszólt, és 1946. március 13-ai döntésével a Nemzeti Bizottság őt és feleségét „szanálta” távozniuk kellett Csorvásról. A hivatalt ez után Kovács Béla vette át, aki közel két évtizedig vezette a csorvási postát. A 150 évvel ezelőtti esemény az alig öt éve önálló Csorvás község életét meghatározó ,nagyon fontos esemény volt. A posta után, a vasút jelentette azt a „lökést”, amely a mai Csorvás város fejlődésében döntő fontossággal bírt.
 

Következő 10 cikkElőző 10 cikk

 
Pontos idő
 
Ennyien láttak minket
Indulás: 2010-12-27
 
Képtár
 
Csorvási Helytörténeti Gyűjtemény
 
Mások írták
 
Pro Urbe Csorvás Egyesület
 
A hónap verse
 
Csorvás Díszpolgárai
 
Csorváson születtek
 
Csorváson éltek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?